Wanneer een herfstdip op de loer ligt en hoe je die voorkomt

door | 20 okt, 2021

Kortere dagen, weinig zonlicht, vermoeidheid en neerslachtig voelen… Hoewel dit seizoen ook veel mooie kleuren met zich meebrengt en gezelligheid binnenshuis hebben veel mensen last van deze vervelende klachten. En als je er niks aan doet kun je er tot het voorjaar last van blijven houden.

Jaarlijks hebben gemiddeld 400.000 mensen last van een herfstdepressie”, blijkt uit onderzoek van Gezondheidskrant.nl.

 

Een flinke dip in dit seizoen is vooral het gevolg van verandering van een lange periode van warmte en veel licht naar kortere, donkere en koude dagen. De symptomen zijn vaak o.a. je somber voelen, het koud hebben en daardoor slecht in je vel zitten, slecht slapen, vermoeidheid, weinig energie, veel eetlust, je bent prikkelbaar en je hebt weinig zin om leuke activiteiten te ondernemen waardoor je sociale leven op een laag pitje komt te staan.

Veelal hebben vrouwen vaker last van deze flinke dip dan mannen. Dit komt door hun hormonale en biologische factoren.

 

Melatonine vs. serotonine

Doordat de dagen korter worden en we weinig zonlicht krijgen maakt ons lichaam sneller melatonine aan. Een stofje dat ons voorbereid op de nacht en het slapen. Door het weinige licht dat we krijgen overdag maakt ons lichaam minder van het stofje serotonine en endorfine aan wat zorgt voor een fijne gemoedstoestand. Hierom is zonlicht zo belangrijk voor ons. Maar je kan wel raden, als je in de herfst door de kou en regen veel binnen zit en je weinig zonlicht krijgt verergert dat je dip.

 

Wat kan je doen om die dip tegen te gaan?

Ga naar buiten

Zorg er allereerst voor dat je het liefste elke dag buiten bent geweest. Buitenlucht in combinatie met beweging is absoluut het beste medicijn! Een rondje wandelen, de tuin aanvegen, lopend een boodschapje doen. Als je maar minimaal elke dag een uur (zon) licht hebt gehad. Daarnaast kan je er misschien wel voor zorgen dat jouw werkplek veel licht krijgt. Plaats je bureau naast het raam en zorg dat er voldoende daglicht binnen kan komen. Dus open met die gordijnen en lamellen.

 

“Het gaat er niet om of je het kunt, maar of je het doet.”

Vitamine D

Ook kan het helpen als je voldoende vitamine D binnenkrijgt. Dit gaat vermoeidheid en lusteloosheid tegen en ondersteunt je immuunsysteem. Via de zon krijg je natuurlijk vitamine D binnen maar dat kom je in de herfst en winter dus helaas tekort. Je kan in je voeding vitamine D vinden in dierlijke producten zoals vette vis en eieren. Raadzaam is om deze vitamine te supplementeren zodat je het elke dag binnenkrijgt maar doe dit in overleg met jouw Personal Trainer of huisarts.

Plan iets leuks

Wat ook kan helpen is samen met een vriend/vriendin, je moeder of buurvrouw elke week een uitje te plannen. Op die manier ga je iets leuks doen, kom je buiten en heb je sociaal contact en dit bevordert allemaal de positieve hormonale stofjes waardoor jij je lekkerder gaat voelen.

Ritme

Je biologische klok is ook van slag door de verandering van licht en donker dus probeer ook elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en in de ochtend rond dezelfde tijd wakker te worden. Dit helpt enorm met je dagelijkse ritme en je lichaam went eraan waardoor je overdag meer energie hebt.

Sporten

Overigens is het ook bewezen dat sporten en krachttraining een depressie tegengaan dus alle reden om juist in de herfst en wintermaanden het sporten op te pakken!

The first steps of your Journey

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Small group training Arnhem

Huurders Journey Offices

Leden

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!