Magnesium! Het wondermiddel tegen alle klachten!?

door | 15 aug, 2021

Wat is magnesium:

Magnesium is een macromineraal dat aanwezig is in elke cel in het lichaam.  Samen met Kalium komt het intracellulair (in de cel) het meest voor in het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van de spieren en zenuwen en voor het behoud van stevigheid van botten. Ongeveer de helft van de magnesiumvoorraad in het lichaam bevindt zich (in combinatie met calcium en fosfaat) in het bot. Ongeveer 1/3 van het skeletale magnesium bevindt zich op de oppervlakte van het botweefsel en wordt gebruikt als reservoir om het extracellulair (buiten de cel) magnesium te handhaven.

De mens kan magnesium niet zelf aanmaken en is daarom 100% afhankelijk van voeding en suppletie.

 

Wat doet magnesium:

Magnesium is betrokken bij honderden processen in het lichaam zoals:

  • De vorming van ons DNA
  • Aanmaak van bot en spierweefsel
  • Spierfuncties
  • Hart en vaatgezondheid
  • Energieproductie
  • Regelt de activatie van het sympathische zenuwstelsel (o.a. herstel).
  • Ontstekingsremmend
  • Bloeddrukverlagend
  • Stress verlagend.

Bovenstaand zijn een aantal factoren waar magnesium bij betrokken is. Zo zie je dat magnesium enorm belangrijk is voor onze gezondheid.

 

Waar vind je magnesium:

De natuurlijke vorm van magnesium vind je met name in:

  • Volkoren producten
  • Peulvruchten
  • Kokos
  • Avocado’s
  • Noten
  • Appels
  • Donkere groenten
  • Tofu
  • Vette vis
  • Bananen
  • Pure chocolade.

Een uitgebalanceerd dieet waarin verse en het liefst biologische groente, fruit, noten zaden en peulvruchten de hoofdrol spelen is dus cruciaal in het binnenkrijgen van genoeg magnesium. Daarnaast kan een hoogwaardig magnesium supplement met een goed opneembare vorm van magnesium uitkomst bieden.

 

Minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid:

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium in Nederland bedraagt 300 mg, maar de werkelijke magnesiumbehoefte kan sterk variëren, afhankelijk van factoren als leeftijd, geslacht, zwangerschap, beroep, sport, voedingsgewoonten, leefwijze en medicijnen. In ongunstige omstandigheden kan de behoefte aan magnesium wel oplopen tot 600-700 mg per dag.

Als veilige bovengrens wordt tussen de 300 en 400 milligram hoogwaardige magnesium per dag aangehouden. Bij acuut gebruik 400 mg en bij chronisch gebruik 300mg.

  • Kinderen van 1 tot 3 tot 65 mg
  • Kinderen van 4-8 jaar tot 110 mg
  • Vanaf 8 jaar tot 350 mg
  • Zwangere vrouwen tot 300 mg

 

Te veel magnesium:

Magnesiumtherapie is een zeer veilige therapievorm en heeft een lage toxiciteit. Extreme overdosis kan bij sommige mensen een warmtegevoel en flushes geven, maar het optreden van hypotensie door magnesiumoverdosis is uiterst zeldzaam. Wel kan intensieve therapie met oraal magnesium aanleiding geven tot osmotische diarree.

 

Te weinig magnesium:

Een mens heeft gemiddeld een behoefte aan 355 mg magnesium per dag. Dit is afhankelijk van het lichaamsgewicht. Mensen die zwaarder zijn dan 70 kg zullen meer nodig hebben.

Magnesiumtekort kan verschillende oorzaken hebben zoals:

  • Alcoholisme
  • Levercirrose
  • Hartfalen
  • Aanhoudende diarree
  • Overgeven
  • Prikkelbaar darmsyndroom
  • Pancreatitis en bij andere darmproblematieken
  • Een tekort kan ook ontstaan door onvoldoende inname of door een verstoring van de magnesiumregulatie zoals verminderde botopname of verlies via urine.

Als het lichaam te weinig magnesium kan opnemen kun je de volgende symptomen ervaren:

  • Botontkalking
  • Spierkrampen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Te snelle hartslag
  • Nervositeit/ prikkelbaarheid.

Het westerse voedingspatroon biedt een tekort aan magnesium. Groene bladgroente, gerstegras, chlorella zijn een rijke bron van magnesium veel meer dan vlees en zuivel. Dit heeft te maken met het feit dat magnesium een onderdeel is van chlorofyl. In granen en noten zit een aanzienlijke hoeveelheid, maar helaas wordt er veel gebruik gemaakt van geraffineerd meel, waar dan weer weinig magnesium in zit.

Magnesiumtekort komt veel voor. Uit onderzoek is gebleken dat 16% tot 35% van de volwassenen een te lage magnesiuminname hebben. Voor adolescenten is dit nog hoger. 57 tot 72%. Bij kinderen van 13 tm 18 jaar zien we een te lage inname van gemiddeld 15% en bij kinderen onder de 10 jaar is de inname voldoende gebleken.

 

Goede vormen van magnesiumsuppletie 

Onderstaande vormen zijn gerangschikt op basis van opneembaarheid van hoog naar laag.

  1. Magnesium-bisglycinaat
  2. Magnesium-tauraat
  3. Magnesium-citraat
  4. Magnesium-lactaat
  5. Magnesium-carbonaat is een minder goed opneembare vorm
  6. Magnesium-oxide is een slecht opneembare vorm en heeft een laxerend effect.

Via deze link kan je een o.a. een zeer goed opneembare vorm van magnesium bestellen.

Daarnaast hebben nog een aantal zeer goede kwalitatieve suppletie.

Je mag het natuurlijk ook gewoon bij mij bestellen.

In onderstaande Youtube video leg ik alles nog even kort en bondig uit.

 

gratis

De cheatsheet voor meer energie en gemakkelijk gewichtsverlies!

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Small group training Arnhem

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!