Help! Ik heb een diastase

door | 17 mei, 2021

Wat is een diastase?

Een diastase is wanneer de rechte buikspieren (rectus abdominis) zijn opgerekt. Dit kan door verschillende oorzaken gebeuren. Daar ga ik straks dieper op in. In feite komt het neer op te veel spanning op de buik waardoor er te veel rek op de buikspieren komt te staan. Er komt meer ruimte tussen de rechte buikspieren te zitten.

Op bovenstaand plaatje is goed te zien wat er precies gebeurd is met een diastase.

Je ziet duidelijk dat er meer ruimte tussen de rechte buikspieren ontstaat.

Het weefsel wat ertussenin zit is een bepaalde vorm van fascia (bindweefsel). Deze structuur noemen we de linea alba. Deze laag is nog steeds verbonden aan de rechte buikspieren. Er zit dus geen gat in. Het weefsel is nog steeds helemaal intact.

Een diastase kan op 100 verschillende manieren voorkomen. Op onderstaand plaatje staan 4 variaties weergegeven. Er zijn nog veel meer opties mogelijk. Niet elke diastase is hetzelfde.

Bij wie komt een diastase voor?

  • Het meest bekend is natuurlijk vrouwen in en na hun zwangerschap. Vanwege de ruimte voor de baby rekt de buik op en hierdoor creëer je een diastase. Dit is volkomen normaal en helemaal niet gevaarlijk. Het is een natuurlijk proces. Met een super ontwikkelde sixpack kan je geen baby laten groeien. Het lichaam kiest er helemaal zelf voor om dit weefsel te laten oprekken. Gelukkig maar anders had de baby ook geen ruimte om te groeien. Op onderstaande plaatje is goed te zien wat er gebeurt tijden een zwangerschap. Op plaatje 1 zie je een vrouw die niet zwanger is. Op plaatje 2 zie je een vrouw tijdens de zwangerschap en plaatje 3 is een vrouw na de zwangerschap.

Er zijn nog meer manieren om een diastase te ontwikkelen die minder bekend zijn.

  • Mannen en vrouwen met een grote (bier)buik en veel overgewicht hebben een grote kans om een diastase te ontwikkelen vanwege de grote buikdruk. Meestal in combinatie met weinig trainen ontstaat er sneller een diastase.
  • Mannen die erg veel aan zware krachttraining doen zoals bijvoorbeeld bodybuilding en crossfit. Hier zie je bij sommige mannen ook een diastase. Zoals bij onderstaande plaatjes. Dit komt door het verkeerd ademen. Er wordt teveel intra thoracale druk opgebouwd en daardoor zet de buik uit met als gevolg een diastase.
  • Mannen en vrouwen die erg heel hoesten zoals bij COPD. Door het hoesten wordt er ook veel druk opgebouwd in de buikholte.
  • Je kunt er ook mee geboren worden. Dit is een natuurlijk proces.
  • Er zit ook verschil in de anatomie per persoon. De 1 heeft gewoon meer ruimte tussen de buikspieren dan de ander.

Hoe weet je of je een diastase hebt?

Er zijn een aantal kenmerken waar je een diastase aan kunt herkennen.

  • Krijg je als je je buikspieren aanspant bij bijvoorbeeld sit-ups een soort dakje op je buik? Dit kan aantonen dat je een diastase hebt.
  • Als je merkt dat je erg weinig kracht in je buik hebt.
  • Als je een opening voelt tussen je buikspieren.

Er is ook een test om te kijken of je een diastase hebt. Ga op je rug liggen en trek je knieën op. Til je hoofd en schouders op. Kijk dan naar je buik of er een puntje zichtbaar is. Je kunt ook voelen of er meer ruimte en diepte is in het midden van je buik. Voelt de tussenruimte slap en diep of zie je een puntje verschijnen, dan is er sprake van een diastase.

Bekijk deze video voor meer uitleg.

 

Wanneer gaat een diastase weer weg?

Het beste om een diastase weer weg te laten gaan is met training. LET OP! Het herstel van een diastase duurt gemiddeld 12 maanden. Als hij voor die tijd nog niet weg is is het niet erg. Het lichaam heeft even tijd nodig om alles weer te herstellen.

Je kunt het lichaam wel helpen om het herstel zo goed mogelijk te laten verlopen.

De belangrijkste regel is je ademhaling. Hiermee kan je de druk in je buik heel goed controleren. Dit is niet alleen tijdens het trainen meer ook tijdens het dagelijkse leven.

Zet je adem niet vast als je iets zwaars op moet tillen of tijdens je training. Adem juist door. Het beste is als je kracht zet je uitademt. Zo laat je de druk niet oplopen in de buikholte.

Ten tweede is het goed op je dwarse buikspieren te trainen. Dit is je buikgordel, deze spier noemen we de M. abdominis Transversus. Deze spier werkt als een soort gordel om je buikwand af te vlakken en je organen binnen te houden. De training hiervan is erg specifiek. Wil je hier meer over weten mag je altijd contact op nemen voor meer advies.

Wil je nog meer informatie over diastase kijk dan ook eens op diastase netwerk en de core academy.

gratis

De cheatsheet voor meer energie en gemakkelijk gewichtsverlies!

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Small group training Arnhem

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!