De 6 domeinen

door | 24 jan, 2021

“Het lichaam reageert alleen maar, het is jouw taak om uit te vinden waarom.”

 HET BEGIN

Het 6 domeinen model gaat over alle 6 fysieke domeinen; stress, immuunsysteem, voeding, bewegen, ademhaling en slaap. Deze domeinen zijn allemaal aan elkaar verbonden en hebben allemaal effect op elkaar. Zie ter illustratie onderstaand plaatje.

Als al deze domeinen goed functioneren heb je 100% vitaliteit, dat noemen we ook wel je set-point. Je voelt je dan goed en zit lekker in je vel, je hebt veel energie en geen pijnklachten. Kortom, je leven voelt top en je hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kunt. Hoe meer deze domeinen uit balans zijn hoe slechter je vitaliteit is. Je voelt je vermoeider, je hebt nergens zin in en je hebt hier en daar pijntjes. Het algehele gevoel van energiek zijn is ver te zoeken.

 Helaas herkennen de meeste mensen zich meer in een niet 100% vitaliteit. Steeds meer mensen hebben pijntjes en voelen zich niet fit. In deze blog wil ik je meer bewust maken waar dat door komt en dat het niet normaal is om je zo te voelen. Je kunt met een paar aanpassingen hele grote verschillen maken.

Je lichaam werkt vanuit deze 6 domeinen en zoals ik al eerder vertelde is alles met elkaar verbonden. Elk domein heeft weer meerdere linken naar andere functies. Zie onderstaand plaatje.

Deze functies hebben ook allemaal weer een link naar elkaar. Op dit plaatje is duidelijk te zien dat alles met elkaar is verbonden en invloed heeft op elkaar.

Voorbeeld: je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen doordat je te veel bewerkte voeding consumeert. Je immuunsysteem moet harder werken, je komt moeilijker in slaap en de slaapkwaliteit gaat achteruit. Daardoor heeft je lever minder tijd om al die lichaamsvreemde stoffen af te breken en hierdoor ontstaat er meer stress in het lichaam en zal je ademhaling hoger worden en verslechterd het weer je nachtrust.

Dit is maar 1 voorbeeld om aan te geven hoe je in een vicieuze cirkel terecht kunt komen. Dit gebeurt bij heel veel mensen.

Het is de kunst om uit te vinden welk domein het meeste uit balans is. Als je die voor een groot deel kunt herstellen zal de rest ook meegaan. Het mooie is, dat wanneer je 1 domein verbetert je het gelijk merkt in de rest van de domeinen. Dat gebeurt vrij snel.

Door middel van een vragenlijst kijk ik welk domein het meeste uit balans is en daar begin ik. Ga maar eens bij je zelf na of je 1 of meerdere domeinen herkent die niet goed zijn.

Hieronder leg ik kort uit hoe je kunt herkennen of een domein niet goed functioneert en er staat een tip bij om het te verbeteren. Wil je meer informatie over een specifiek domein? Hou dan mijn Social Media in de gaten want daar geef ik informatie over wanneer ik de webinars geef over de 6 domeinen individueel.

 

Stress:

Dit domein is bij de meeste mensen niet goed. We ervaren te veel stress en we maken ons te veel druk over stress. Stress is niet slecht voor ons lichaam. Sterker nog, het houdt ons in leven. Alleen langdurige stress is niet goed. Wij mensen staan te veel “aan”. Kijk maar eens om je heen naar het dierenrijk. Die zijn veel luier dan ons.

Het gezegde is niet voor niets “je bent zo lui als een hond”. Dit is eigenlijk heel goed. Het is goed om vaker “lui” te zijn en even niets doen.

Beantwoord de volgende vragen om te kijken hoe je scoort op het domein stress.

  1. Ben je vaak gehaast?
  2. Vind je het moeilijk om te ontspannen?
  3. “Moet” je veel van jezelf?
  4. Neem je nooit bewust tijd om te ontspannen?
  5. Ben je snel geïrriteerd?
  6. Vind je het moeilijk om ergens 100% aandacht aan te geven?

Als je op deze antwoorden meerdere keren ja hebt beantwoord is het domein stress niet goed. Mijn tip is: ga vaker NIETS doen. Doe bewust niets. Dit is goed voor je lichaam. Als je te weinig ontspant raken alle domeinen van slag en wordt de kans op problemen steeds groter.

 

Slaap:

Als je slaap niet goed is, is je herstelvermogen ook niet goed. Hierdoor is de kans groter dat je meer blessures en ziektes kan ontwikkelen. Hoe weet je of je slaap goed is? Loop de volgende checklist na om te kijken hoe goed het domein slaap bij jou scoort.

  1. Slaap je binnen 15 minuten in?
  2. Word je minder als 2 keer wakker per nacht?
  3. Slaap je tussen de 7-9 uur?
  4. Word je uitgerust wakker ‘s ochtends?
  5. Sta je in de ochtend soepel op?

Heb je op bovenstaande vragen minimaal meerdere keren nee geantwoord? Dan is jouw slaapkwaliteit niet top. Hierdoor kan je een kettingreactie veroorzaken op de andere domeinen en fysieke klachten ontwikkelen zoals pijnklachten (blessures), snel geïrriteerd, moeilijk kunnen focussen etc.

De tip die ik je kan geven is een ademhalingsoefening. Zodra je op bed ligt en gaat slapen ga je op je rug liggen en leg je 1 hand op je buik en 1 hand op je borst. De hand op je borst mag niet bewegen en de hand op je buik wel. Ga nu voor 5-10 minuten 3-4 seconden in ademen en 6-8 seconden uit ademen. Op deze manier val je makkelijker, dieper en sneller in slaap.

 

Immuunsysteem:

Wanneer weet je dat het domein immuunsysteem niet goed functioneert? Beantwoord de volgende vragen.

  1. Ben je vaak snotterig in de winter?
  2. Heb je huidproblemen en wordt dit erger in tijden van stress?
  3. Heb je vaak een opgeblazen gevoel?
  4. Heb je vaak maagklachten?
  5. Heb je vaak bloedend tandvlees?

Heb je ook meerdere vragen ja beantwoord? Dat is dit domein niet in balans. Als je problemen hebt met je immuunsysteem heb je vaak weinig energie en weinig zin om iets te ondernemen.

De tip die ik je kan geven om het immuunsysteem te ondersteunen is een lage maaltijd frequentie. Zorg ervoor dat je minimaal 16 uur niet eet. Als je ‘s avonds om 19:00 voor het laatst hebt gegeten, eet je de volgende dag pas na 11:00.

 

Voeding:

Voeding bepaalt welke voedingsstoffen je binnen krijgt en hoe je lichaam werkt. Als je je voeding niet op orde hebt ga je dat ook gelijk merken in je energieniveau. Het domein voeding is sterk verbonden aan het domein immuunsysteem. Deze gaan bijna hand in hand samen. Beantwoord de volgende vragen om te kijken hoe sterk dit domein bij jou scoort.

  1. Eet je veel bewerkte voeding (voeding wat niet in de natuur groeit)?
  2. Eet je meer dan 4 maaltijden per dag?
  3. Drink je frisdranken (meer dan een halve liter per dag)?
  4. Ervaar je vaak een dip nadat je iets hebt gegeten (after dinner dip)?
  5. Heb je vaak last van je buik?

Omdat voeding en het immuunsysteem zo nauw met elkaar zijn verbonden kan je dezelfde tip gebruiken als die bij het immuunsysteem staat. Nog een hele goede tip is, ga een stuk wandelen na het eten. Dit werkt goed voor je darmen.

 

Bewegen:

Bewegen en trainen vallen onder hetzelfde kopje maar het is niet hetzelfde. Training is een onderdeel van bewegen. Je dient het allebei te doen voor een goede balans in dit domein. Weinig bewegen kan leiden tot gewichtstoename, slechte slaap kwaliteit en slecht humeur. Beantwoord de volgende vragen om je score te bepalen.

  1. Beweeg je elke dag?
  2. Kom je elke dag minimaal 30 minuten buiten?
  3. Train je 2 keer per week?
  4. Zit je elke dag achtereenvolgens minder dan 2 uur?

 Als je bij deze vragen meerdere keren nee hebt beantwoord is dit domein niet goed. Mijn tip op dit domein is: zorg dat je op alle vragen JA kunt beantwoorden.

 

Ademhaling:

Het domein ademhaling wordt vaak getriggerd door andere domeinen en het meeste door stress. Dit kan ook andersom! Doordat je op een verkeerde manier gaat ademen kan dat ook stress geven. Het domein stress en ademhaling hebben vaak met elkaar te maken. Als je bij dit domein slecht scoort kan dat heel veel onbegrepen pijnklachten veroorzaken. Vooral schouder/nek regio maar ook bekkenbodem problemen. Onderschat dit domein niet. Beantwoord de volgende vragen om te kijken hoe je op dit domein scoort.

  1. Ben je wel eens hees?
  2. Adem je snel en kort?
  3. Beweegt je borst als je ademhaalt?
  4. Hoest en/of kuch je vaak?
  5. Houd je vaak je buik in?

Heb je op de vragen meer dan 1 keer met ja beantwoord? Dan is het domein ademhaling niet goed. Mijn tip is dezelfde als met slaap. Een normale ademhaling moet door onze buik gaan en niet door de borst.

Zodra je op bed ligt en gaat slapen ga je op je rug liggen en leg 1 hand op je buik en 1 hand op je borst. De hand op je borst mag niet bewegen en de hand op je buik wel. Ga nu voor 5-10 minuten 3-4 seconden in ademen en 6-8 seconden uit ademen.

Zoals je kunt lezen gaat niets vanzelf. Alles linkt aan elkaar en reageert op elkaar. Als jij nu niet tevreden bent over hoe jij je voelt dan kan je met deze informatie alvast aan de slag. 

Wil je nog meer informatie? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over jouw vitaliteit. Ik ben er voor je om je te helpen en je zo optimaal mogelijk te laten genieten van je leven!

gratis

De cheatsheet voor meer energie en gemakkelijk gewichtsverlies!

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Small group training Arnhem

Huurders Journey Offices

Leden

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!