Beweging en cognitie

door | 29 mrt, 2021

“Fear of shame about any part of your body immobilizes it”

Bewegen

Dat bewegen belangrijk is, is niets nieuws. Je hebt bijvoorbeeld invloed op je spiermassa door te bewegen, je conditie, afvallen en ga zo maar door. Er zijn ook een aantal belangrijke effecten binnen het domein bewegen die een stuk minder aan het licht worden gebracht en die toch enorm veel impact hebben op jouw vitaliteit.

Bijvoorbeeld:

  • Sporten heeft heel veel invloed op je immuunsysteem
  • Je kans op ontstekingen is veel lager
  • Bewegen draagt bij aan de psyche
  • Cognitief ben je sneller, en beter gefocust.

In deze blog wil ik met name de zaken bespreken die buiten het trainen om van belang zijn. Bijvoorbeeld een hele belangrijke, namelijk de invloed van cognitie op de kwaliteit van de beweging van een persoon.

Cognitie

Mensen hechten zoveel waarde aan de mening van een specialist. Helaas beseffen veel specialisten niet hoeveel impact ze hebben met wat ze zeggen. Wanneer een orthopeed naar een röntgenfoto kijk en vervolgens de uitspraak doen “nou, u heeft een rug van iemand van 80, die ruggenwervels staat helemaal scheef”. Dit kan enorme gevolgen hebben op de kwaliteit van iemands leven en het functioneren ervan. Terwijl er geen enkele aanleiding toe is om dit soort uitspraken te doen.

Het is dus erg belangrijk om goed na te denken wanneer iemand iets tegen je zegt, want wat jij met die informatie doet wordt jouw waarheid. Het kan dus jouw perceptie zijn of iets positief of negatief is.

Er zijn bijvoorbeeld meer mensen die een hernia hebben zonder klachten, dan met klachten. Er lopen meer mensen rond met een graad 4 slijtage in hun rug zonder klachten, terwijl mensen met een graad 1 slijtage amper van de bank komen. De overheersende factor is dus niet altijd de mate van afwijking op een foto. Het is cognitie in combinatie met de juiste levensstijl.

Dit zijn dagelijkse voorbeelden van uitspraken en pijnklachten:

  • “Mijn knieën zijn helemaal kapot”
  • “Door voetbal zijn mijn enkelbanden totaal opgerekt”
  • “Van de orthopeed mag ik niets meer tillen”
  • “Alles in mijn lichaam is zwak”

Deze uitspraken kan je de rest van je leven meenemen en de klachten ook op deze manier in stand houden. Kijk bijvoorbeeld ook eens wat je nog wel allemaal kunt. Bekijk de positieve effecten van jouw lichaam. Op deze manier kan je ook steeds weer een stuk meer met minder pijn. De uitspraak “functie bepaald orgaan” slaat daar ook op. Als je iets niet meer gebruikt breekt het vanzelf af maar ga je het weer gebruiken wordt het weer sterker. Je mindset heeft daarin een grote invloed. Onderschat nooit het effect van een positieve cognitie op de vrijheid van bewegen.

Hoe jij je voelt heeft een hele grote invloed op de kwaliteit van bewegen en kan ook zeker leiden tot fysieke klachten. Kijk maar eens om je heen en zult genoeg voorbeelden zien. Als iemand zelfverzekerd is, staat en loopt hij vaak rechtop. Iemand die onzeker is staat vaak naar voren gebogen en kijk naar de grond. Iemand die gestrest is, is vluchtig, gespannen en heeft vaak een hoge ademhaling.

Bedenk dan eens als je jaar in en jaar uit zo functioneert. Het wordt een onderdeel van je persoonlijkheid en het doen en laten. Dit zorgt voor onnodige spanning en adaptatie in een lichaam, wat vaak tot fysieke klachten leidt.

Observeer jezelf maar eens uitvoerig. Je ziet dan waarschijnlijk meer dat je had gedacht.

De kracht van de natuur

Het klinkt allemaal zo simpel en logisch maar het wordt nog lang niet belangrijk genoeg gemaakt. Onderschat bijv. niet de kracht van buiten zijn. Voor veel vitaliteitsklachten lijkt het te gelden hoe verder we van onze evolutie afgaan, hoe slechter het fysiek met ons gaat. Voor bewegen geld dit ook. Het maakt uit of we binnen of buiten zijn, maar ook waar we buiten zijn, dus in de natuur of in een stad.

In een onderzoek werden 56 mensen blootgesteld aan ART (attention restoration theory). Een test om probleemoplossend vermogen en inzicht te testen. De mensen deden deze test vlak voor een wandeling door de natuur. Ze waren in totaal 5-6 dagen weg, zonder blootstelling aan elektronica. Na 4 dagen in de natuur was de score al met 50% verbeterd. Als je hier over twijfelt vraag dan eens aan succesvolle mensen hun geheim. Zodra ze voor een moeilijke beslissing stonden maakten ze een tocht door de buitenlucht, niet door de woonwijk maar in de natuur.

Er wordt veel stress op het werk ervaren en hier komen ook de bijbehorende klachten bij. Hoe meer contact je met de natuur hebt hoe minder stress je ervaart op het werk en hoe minder fysieke klachten er verschijnen.

Gewoon wandelen in de natuur doet al wonderen. Buiten dat het goed is voor de fysieke activiteit verlaagd het ook de mate van depressie, negatief zelfbeeld en waargenomen stress.

Sterker nog, zelfs naar het kijken van afbeeldingen van een drukke stad of een bos laat het brein anders reageren. Steeds meer bedrijven maken hier dankbaar gebruik van door natuurbehang aan te brengen.

 Fascia en bewegen

Sinds we de snijzaal zijn gaan gebruiken en ontdekt hebben dat we fascia hebben is in de wereld van behandelen en trainen niets meer hetzelfde. Alles wordt in een vollediger en holistischer perspectief geplaatst. Het kan ook niets anders want fascia laat zien dat alles aan elkaar vast zit. Je kunt fascia zien als een soort wetsuit onder de huid wat ook in het lichaam gaat en is uitgerust met de meest hypermoderne sensoren, drukpunten en gevoel. Dit systeem zit overal aan vast en loopt om alles heen. Alles heeft effect op fascia. Dit mooie weefsel houdt alles bij elkaar en staat in verbinding met je brein.

De fasciale lijnen zoals Thomas Myer ze omschrijft, zijn het meest geaccepteerd en het meest volledig. Hij richt zich op het epimysium, het buitenste bindweefselvlies van een spier. Deze vliezen stoppen niet waar die spier stopt, maar zijn verweven in de aanhechting van een volgende spier. Niet in een willekeurig volgende spier, maar een spier die nuttig is in een specifiek bewegingspatroon. Zo heb je een zijwaartse lijn, een diagonale lijn en aantal recht lopende lijnen voor en achter.

Deze lijnen noemen we fasciale lijnen. De lijnen worden gebruikt in behandeling en training maar ook in vormen van yoga, pilates en meditatie. De lijnen hebben een erg nauwkeurige overlap met de meridianen uit de oosterse geneeskunde. Zo nauwkeurig dat je bijna denkt dat ze al die duizenden jaren geleden al snijzalen hadden.

Door deze lijnen kan het goed zijn dat als je ergens pijn hebt en je wordt steeds behandeld op die plek het nooit overgaat omdat er ergens anders in de fasciale lijn het probleem zit. Alleen is de uiting op een andere plek. Hierdoor kan jij erg lang door blijven lopen met een probleem. Niet alle specialisten kijken op deze manier van behandelen. Terwijl dit naar mijn mening wel zou moeten.

Heb je al langere tijd onbegrepen pijnklachten? Dan is het een goed idee om op zoek te gaan naar iemand die werkt met fascia.

gratis

De cheatsheet voor meer energie en gemakkelijk gewichtsverlies!

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Small group training Arnhem

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!