Ademhaling en klachten

door | 14 feb, 2021

“het domein wat het meest wordt onderschat”

Een goede ademhaling zorgt voor onderstaande aspecten:

  • Optimale uitwisseling van 02 en C02.
  • Goede werking van de veneus-lymfatische pomp vanuit de onderste extremiteit.
  • Goede werkende core stability.
  • Bewegelijkheid van organen zowel boven het diafragma als eronder.
  • Een goede balans van het ortho- en parasympatische zenuwstelsel.
  • Goede invloed op houding.
  • Een gefocust en kalm gevoel.
  • Een goede nachtrust.
  • Geen nek-, rug-, bekkenbodem- en hoofdpijnklachten en nog veel meer andere fysieke blessures.

Daarnaast zijn er nog veel meer invloeden op lange termijn.

Een verkeerde ademhaling kan ook veel pijnklachten veroorzaken:

  • Nek/schouder pijn.
  • Lage rugpijn.
  • Bekkenbodem problemen.
  • Kaak problemen.

Gezondheidsklachten:

  • Verhoogde ontstekingsgevoeligheid.
  • Gejaagd gevoel.
  • Zwaar gevoel in de benen.
  • Slecht slapen.

Je kunt zelf kijken nakijken wat voor soort ademhaling je hebt. Ga maar eens voor de spiegel staan en adem een paar keer in en uit. Wat zie je bewegen? Je borst of je buik? Als je je borst ziet bewegen gebruik je de verkeerde spieren om adem te halen. Zie je je buik bewegen dan gebruik je de juiste spieren om adem te halen.

 Je hulpademhalingsspieren zijn:

Bij een borstademhaling gebruik je je hulpademhalingsspieren. Deze spieren hebben ademhaling niet als primaire functie. Het zijn hulpademhalingsspieren die alleen te hulp schieten als je bijvoorbeeld gesport hebt. Dan kunnen ze voor een korte tijd bijspringen om mee te helpen om genoeg zuurstof het lichaam binnen te laten.

Als deze spieren te veel met ademhalen bezig zijn kan hun primaire functie verminderen. Nu begrijp je misschien ook beter waarom je bijvoorbeeld onderstaande klachten kan krijgen:

  • Nek/schouder pijn
  • Hoofdpijn
  • Lage rugpijn
  • Bekkenbodem problemen
  • Kaak problemen

De hulpademhalingsspieren lopen precies in bovenstaande gebieden en dat heeft ook veelal te maken met klachten in deze regio.

Als voorbeeld:

Een aantal hulpademhalingsspieren hebben als functie het stabiliseren van de nek en schouder. Er zijn veel mensen die last hebben van nek en schouderklachten. Als die spieren alleen maar bezig zijn met ademhaling kunnen ze vermoeid raken en hun functie verliezen of minder goed uitvoeren. Dit resulteert dan weer in (pijn)klachten.

Bij een buikademhaling gebruik je voornamelijk het diafragma. Deze spier is juist gemaakt om adem te halen. Helaas zien we in de praktijk dat dit erg weinig gebeurt.

 Het diafragma is een soort koepelachtige spier in het middenrif.

Het diafragma hecht zich aan het sternum (onderste stuk van het borstbeen), rib 7 t/m 12, en aan de lage ruggenwervels (lumbaal) 1 t/m 4.

Door deze spier te gebruiken zullen de hulp ademhalingsspieren meer rust hebben en kunnen ze zich beter richten op hun primaire functie.

De buikademhaling noemen we dan ook wel een diafragmentale ademhaling. Dit is de natuurlijke manier van ademhalen en zorgt ook voor veel gezondheidsvoordelen zoals je in het eerste deel van deze blog kunt lezen.

De beste manier op een diafragmentale ademhaling aan te lezen is als volgt:

Ga op rug liggen en houd 1 hand op je borst en 1 op je buik. Concentreer je op de hand die op je buik ligt. Probeer bij het inademen alleen je buik uit te zetten en je borst niet te bewegen. Langzaamaan probeer je steeds dieper adem te halen. Je zult merken dat je ademhaling langzamer en dieper wordt. Je voelt ook een soort rust over je heen komen. Houd die 5-10 minuten vol.

Je kunt dit elke dag vlak voor het slapen gaan en vlak voordat je uit bed komt doen. Op deze manier leer je steeds beter die diafragmentale ademhaling aan.

 En dat komt je gezondheid alleen maar ten goede!

gratis

De cheatsheet voor meer energie en gemakkelijk gewichtsverlies!

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Bedrijfstraining Arnhem

Huurders Journey Offices

Leden

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!