5 tips om je immuunsysteem te verbeteren

door | 14 jan, 2022

Het immuunsysteem is jouw beschermer tegen lichaamsvreemde stoffen. Iets waar we misschien niet veel over na dachten, totdat het niet meer uit het nieuws weg te denken was. Je leest in deze blog welke natuurlijke middelen het immuunsysteem versterken en wat je nog meer kunt doen om het afweersysteem te helpen.

Meer uitleg over het immuunsysteem? Lees de blog Het immuunsysteem

 

  1. Ga de natuur in

Beweeg voldoende en ga daarbij het liefst de natuur in, want bosomgevingen zorgen ervoor dat de natural killer cellen in jouw lichaam worden geactiveerd. Ook verlaagd een wandeling in de natuur de aanmaak van stresshormonen zoals adrenaline en cortisol. Nog een voordeel, als de zon schijnt maak je vitamine-D aan. Vitamine-D beïnvloedt de weerstand, want met vitamine-D wordt een proces die bacteriën onschadelijk maakt in werking gezet.

 

  1. Huis-, tuin- en keukenmiddelen

Als het gaat om het verbeteren van ons afweersysteem kan de natuur ons een handje helpen. Want laten we niet vergeten dat onze voorouders gebruik maakten van natuurlijke middelen als versterking van afweer of genezing van ziekte. Hieronder volgt een lijst met natuurlijke middelen die je kunt toevoegen aan je maaltijden of die gedronken kunnen worden.

  • Gember

Maak bijvoorbeeld een verse gemberthee met citroen, kurkuma en zwarte peper.

  • Groene thee

Groene thee bevat EGCG: een sterke antioxidant met een reinigende werking.

  • Knoflook

Met één teentje knoflook kun je je immuunsysteem al een echte boost geven.

  • Champignons

Champignons bevatten als een van de weinige plantaardige bronnen vitamine D.

  • Tijm

Tijm werkt antiseptisch, het verruimt de luchtwegen. Maak van de bloeiende toppen een verse thee.

 

  1. Water

Door minimaal 2 liter water per dag te drinken voorkom je dat jouw darmen traag worden en help je jouw lymfestelsel beter te functioneren. Daarnaast spoel je met water gifstoffen uit je lichaam. Vergeet daarbij niet dat koffie, alcoholische dranken en zwarte thee vocht onttrekken. Drink daarom altijd water naast deze dranken.

 

  1. Slaap

Door te slapen geef je jouw lichaam de mogelijkheid het detox-proces door te gaan. De lever werkt alle schadelijke stoffen die overdag binnenkomen binnen 6-8 uur uit. Slaap je onvoldoende? Dan raakt het proces uit balans en hou je te veel schadelijke stoffen over. Dit kan je al snel merken aan je weerstand. Je bent bijvoorbeeld vatbaarder voor verkoudheidsklachten. Slaap is daarom heel belangrijk bij het versterken van je immuunsysteem.

 

  1. Optimisme: een boost voor je weerstand

Wist je dat positieve gedachten je immuunsysteem kunnen verhogen? Je bent niet alleen gezelliger voor de mensen om je heen, je immuunreactie is ook beter. Doe dingen die je leuk vindt en zet wat vaker een roze bril op. Bekijk de toekomst rooskleurig en heb vertrouwen. Het zal je niet alleen vrolijker maken, maar ook een stuk sterker en weerbaarder.

 

Heb jij nog een extra zetje nodig of wil je verder in gesprek over je immuunsysteem? Neem dan contact op en Jamie helpt je graag bij het verbeteren van jouw afweersysteem.

 

Binnen 7 dagen meer energie en minder gewicht

Adres

Velperplein 23-25
6811 AH Arnhem

KVK

69280215

Btw nr

NL001855989B57

Privacybeleid

Personal Training Arnhem

Bedrijfstraining Arnhem

Huurders Journey Offices

Leden

Algemene voorwaarden

× Stuur een appje!